Práva klienta

<p><strong>1. Právo na informaci o&nbsp;zpracování osobních údajů a&nbsp;právo na&nbsp;přístup k&nbsp;osobním údajům</strong></p>

<p>&nbsp;</p> <p>Klient má právo na&nbsp;informace o&nbsp;zpracování jeho osobních údajů a&nbsp;na&nbsp;přístup k&nbsp;osobním údajům, které o&nbsp;něm skupina MONETA zpracovává. </p> <p>&nbsp;</p> <p>Obsahem takové informace jsou zejména kontaktní údaje na&nbsp;správce osobních údajů, v&nbsp;tomto případě skupinu MONETA nebo jejího člena, kontaktní údaje na&nbsp;pověřence pro&nbsp;ochranu osobních údajů, účely zpracování osobních údajů klienta skupinou MONETA, výčet oprávněných zájmů, na&nbsp;jejichž základě skupina MONETA zpracovává osobní údaje klienta, doba, po&nbsp;kterou budou klientovy osobní údaje zpracovávány a&nbsp;práva subjektu osobních údajů. </p> <p>&nbsp;</p> <p>Klient má dále právo požádat o&nbsp;poskytnutí kopie osobních údajů, které o&nbsp;něm MONETA zpracovává. K&nbsp;této kopii bude dále připojena i&nbsp;informace o&nbsp;účelech zpracování, kategoriích dotčených osobních údajů, kategoriích příjemců osobních údajů, dobu zpracování osobních údajů. Výkonem tohoto práva však nemohou být nepříznivě dotčena práva a&nbsp;svobody jiných osob. To&nbsp;znamená, že&nbsp;v&nbsp;určitých odůvodněných případech nebude možné poskytnout všechny zpracovávané osobní údaje, resp. poskytnout je v&nbsp;požadovaném rozsahu. Může se jednat například o&nbsp;případy, kdy&nbsp;bude v&nbsp;určité věci vedeno trestní řízení nebo by poskytnutí údajů v&nbsp;požadovaném rozsahu nebylo možné bez&nbsp;poskytnutí osobních údajů dalších osob, k&nbsp;jejichž zpřístupnění žadateli neexistuje právní důvod, nebo by poskytnutí detailních informací o&nbsp;zpracování mohlo být v&nbsp;rozporu s&nbsp;ochranou obchodního nebo bankovního tajemství.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>2. Právo na opravu osobních údajů</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>V případě, že skupina MONETA zpracovává o&nbsp;klientovi nepřesné nebo neaktuální osobní údaje, má klient právo na&nbsp;to, aby&nbsp;byly tyto údaje opraveny. Klient má taktéž právo, s&nbsp;ohledem na&nbsp;zpracování, na&nbsp;doplnění neúplných osobních údajů. Na&nbsp;základě poskytnutí aktuálních nebo doplněných informací budou osobní údaje, které o&nbsp;dotčené osobě skupina MONETA zpracovává, opraveny. </p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>3. Právo na výmaz</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>Neboli „právo být zapomenut“. V&nbsp;případě, že&nbsp;zpracování osobních údajů prováděné v&nbsp;rámci skupiny MONETA je neoprávněné, například z&nbsp;důvodu, že&nbsp;údaje již nejsou potřebné pro&nbsp;dané účely zpracování nebo klient odvolal souhlas, na&nbsp;jehož základě byly údaje zpracovávány, je&nbsp;klient oprávněn žádat výmaz těchto údajů.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Nicméně je nutné upozornit, že s&nbsp;ohledem na&nbsp;právní povinnosti, které dopadají na&nbsp;skupinu MONETA, a&nbsp;to&nbsp;zejména v&nbsp;oblasti bankovní regulace, prevence praní špinavých peněz, financování terorismu a&nbsp;prevence podvodů, jsou skupina MONETA a&nbsp;její členové povinny uchovávat osobní údaje o&nbsp;klientech, žadatelích o&nbsp;produkt a&nbsp;některých dalších osobách nejméně 10&nbsp;let po&nbsp;skončení obchodního vztahu, tzn.&nbsp;po&nbsp;skončení poslední smlouvy nebo podání poslední žádosti o&nbsp;produkt. Před uplynutím této lhůty tak právo na&nbsp;výmaz ve&nbsp;většině případů nemůže být s&nbsp;úspěchem uplatněno.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>4. Právo na omezení zpracování</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>Klient má taktéž právo za&nbsp;určitých podmínek požadovat omezení zpracování osobních údajů pro&nbsp;některé účely. Právo na&nbsp;takové omezení zpracování osobních údajů má klient v&nbsp;případě, kdy:<br> – popírá přesnost osobních údajů<br> – zpracování je protiprávní, ale&nbsp;klient pro&nbsp;výkon svých právních nároků odmítá výmaz osobních údajů, ale&nbsp;žádá o&nbsp;omezení jejich použití<br> – skupina MONETA již osobní údaje pro&nbsp;stanovené účely zpracování nepotřebuje, nicméně klient vyžaduje jejich další uchování pro&nbsp;výkon svých právních nároků<br> – klient využije právo na&nbsp;vznesení námitky proti zpracování osobních údajů</p> <p>&nbsp;</p> <p>V takových případech skupina MONETA osobní údaje nevymaže, ale&nbsp;označí je technickým příznakem a&nbsp;omezí jejich zpracování pro&nbsp;některé účely. V&nbsp;souvislosti s&nbsp;omezením zpracování osobních údajů budou klientovi zejména odvolány všechny aktuální souhlasy se zpracováním osobních údajů – zejména souhlas s&nbsp;přípravou a&nbsp;obdržením marketingových nabídek, dále bude zastaveno případné reportování do&nbsp;úvěrových registrů a&nbsp;dojde k&nbsp;zablokování případného vymáhání až&nbsp;do&nbsp;vyřešení celé záležitosti.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>5. Právo na přenositelnost údajů</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>Klient má právo získat od&nbsp;člena skupiny MONETA poskytnutí osobních údajů, které se ho týkají, ve&nbsp;strukturovaném a&nbsp;běžně používaném formátu a&nbsp;právo, aby&nbsp;byly tyto údaje předané jinému správci osobních údajů. Toto právo lze uplatnit v&nbsp;, že&nbsp;zpracování osobních údajů je založeno na&nbsp;, nebo probíhá pro&nbsp;účely plnění smlouvy a&nbsp;zároveň zpracování osobních údajů probíhá automatizovaně. Žádost se může týkat jen osobních údajů, které byly členovi skupiny MONETA poskytnuty přímo dotčenou osobou.</p> <p>&nbsp;</p> <p>V souvislosti s tímto právem je nutné upozornit na&nbsp;speciální úpravu převodu platebního účtu obsaženou v&nbsp;zákoně č.&nbsp;370/2017&nbsp;Sb., o&nbsp;platebním styku. Pokud klient požaduje převedení účtu k&nbsp;jiné bance, bude se postupovat v&nbsp;souladu se zákonem o&nbsp;platebním styku, který má jako speciální úprava přednost. K&nbsp;této problematice lze bližší informace najít zde v sekci <a href="/ucty-a-karty/bezny-ucet">Změna banky</a>.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>6. Právo vznést námitku</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>Klient má právo kdykoliv podat námitku proti zpracování svých osobních údajů skupinou MONETA v&nbsp;případě, že&nbsp;zpracování je založené na&nbsp;oprávněném zájmu nebo jde o&nbsp;zpracování pro&nbsp;účely přímého marketingu (viz&nbsp;níže Právo odvolat souhlas). V&nbsp;případě podání námitky proti zpracování osobních údajů z&nbsp;důvodu oprávněného zájmu skupina MONETA daný případ na&nbsp;základě informací poskytnutých klientem individuálně posoudí. V&nbsp;případě, kdy i&nbsp;po&nbsp;přezkoumání oprávněný zájem na&nbsp;zpracování osobních údajů převáží, skupina MONETA poskytne za&nbsp;účelem prokázaní závažných oprávněných důvodů pro&nbsp;zpracování klientovi veškeré potřebné informace o&nbsp;oprávněných zájmech, na&nbsp;jejichž základě zpracovává osobní údaje. Pokud v&nbsp;konkrétním případě převáží práva či&nbsp;právem chráněné zájmy dotčené osoby, zpracování prováděné pro oprávněný zájem skupiny MONETA nebo dalšího subjektu bude pro&nbsp;daný účel zastaveno. </p> <p>&nbsp;</p> <p>Právo vznést námitku má klient i&nbsp;v&nbsp;případě, že&nbsp;dochází k&nbsp;automatizovanému zpracování osobních údajů, na&nbsp;jehož základě může dojít k&nbsp;rozhodnutí, které má pro&nbsp;klienta právní účinky nebo se ho jinak obdobně významně dotýká.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>7. Právo odvolat souhlas</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>V případě zpracovávání osobních údajů na&nbsp;základě souhlasu má klient právo kdykoliv tento souhlas odvolat. V&nbsp;případě přímého marketingu založeného na&nbsp;oprávněném zájmu má klient právo vznést námitku proti zpracování osobních údajů za&nbsp;tímto účelem a&nbsp;po vznesení této námitky již nebude osobní údaje klienta pro&nbsp;tento účel zpracovávat.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Důležité je upozornit na&nbsp;to, že&nbsp;v&nbsp;případě odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů může dojít k&nbsp;časové prodlevě mezi odvoláním souhlasu a&nbsp;propsáním této informace do&nbsp;systému připravujícího či zajišťujícího marketingové oslovení klientů. Může se tak stát, že&nbsp;bude např.&nbsp;kontaktován s&nbsp;marketingovou nabídkou i&nbsp;po&nbsp;odvolání takového souhlasu. Tato prodleva by nicméně neměla trvat déle než několik dnů.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>8. Právo podat stížnost u&nbsp;orgánu</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>V případě, že se klient domnívá, že&nbsp;došlo k porušení povinností vyplývajících z&nbsp;předpisů upravujících zpracování osobních údajů skupinou MONETA, má právo podat stížnost k&nbsp;dozorovému orgánu.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Dozorovým orgánem pro&nbsp;oblast osobních údajů v&nbsp;České republice je:</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Úřad pro ochranu osobních údajů</strong><br> Pplk. Sochora 27<br> 170 00 Praha 7 – Holešovice<br> Tel. č.: 234 665 111<br> internetová stránka: www.uoou.cz</p>